Egyre több fiatal vízipipázik

A vízipipa a cigaretta után a második legelterjedtebb dohánytermék a fiatalok között. Sokszor csoportnyomásra kezdik el, hogy felnőttebbnek, menőbbnek tűnjenek.

Egyre népszerűbb a fiatalok körében a vízipipa használata. Míg 2008-ban a 13-15 éves tanulók 11,5 százaléka használta rendszeresen az egészségre káros eszközt, addig 2012-ben már 20 százalék, 2013-ban pedig 17 százalék. A 15-24 éves korosztályban már kisebb ez az arány, itt 9 százalék vízipipázik, és főleg a férfiak. Ez az eredmény alacsonyabb a 12 százalékos EU-s átlagnál, de növekvő tendenciát mutat.

A főként afrikai, ázsiai országokból származó eszköz az 1990-es évektől vált egyre ismertebbé az európai országokban. A kereskedők marketingje, illetve a különböző ízesítések vonzóvá teszik a vízipipa használatát a fiatalok számára. A kipróbálásában, a rászokásban sokszor közrejátszik a szülő magatartása, illetve a baráti, haveri társaság nyomásgyakorló ereje, amely kialakít egyfajta hovatartozást. A vízipipázás emellett költséghatékony, a diákok számára is megfizethető. Magyarországon 50 gramm vízipipa-dohány (900 forint), két és fél doboz cigarettának (körülbelül 2000 forint) megfelelő mennyiség. Ráadásul az online áruházak „kezdőknek” összeállított olcsóbb szettet is árulnak, ezzel is elérhetővé téve a vízipipázást a fiatalok részére.

negyujtsra02

Jellemző, hogy a tinédzserek gyakran keverik a vízipipa-dohányt alkohollal, vagy kannabisz származékokkal. Emiatt a vízipipa használata kezdőlépés lehet a cigarettázás vagy a kábítószerezés felé. Sokszor azért szoknak rá, hogy felnőttebbnek, függetlenebbnek, érettebbnek érezzék magukat.

2016-tól az EU-ban a vízipipa-dohány csomagolásán is fel kell tüntetni majd ugyanazokat a képeket, illusztrációkat, amelyek a cigarettás dobozokon láthatók. Ezzel is a fogyasztók megtévesztését kívánják elkerülni.